Sweden United KingdomGreat Britain

Cykeltur runt Osbysjön (21 km)

Datum: Fredag 19 maj 2017 - tisdag 4 sep 2018 Visa karta

Vidsträckta vyer över Osbysjön kännetecknar denna lättcyklade runda med avstickare till det vackra naturreservatet Näset och halvön Svarte nabbe. Längs leden ligger två gamla skansar (en med minnesmonument) och ett välbevarat industriminne.

Hjälpmedel för orientering

Turen börjar och slutar vid järnvägsstationen i Osby. Den är inte markerad utan går att ladda ner i appen Bikemap från bikemap.net. Sök på "Osby turist runt sjön" i appen för att hitta rätt runda. När man har öppnat vald tur kan man följa den med GPS utan Internet-uppkoppling.
Papperskartor och turbeskrivning säljs till självkostnadspris på Osby turistbyrå eller kan skrivas ut från denna sida med hjälp av webbläsaren.
Rutten finns även inlagt i Garmin Connect och går att ladda ner om du har en egen Garmin-enhet.

Sammanfattning

Underlaget består till ca 30 % av asfalt och ca 70 % av övervägande välskött grus- och skogsväg. Nämnvärd biltrafik är det bara på Hässleholmsvägen som förbinder Hästveda och Osby. Det finns ett fåtal uppförsbackar, där du eventuellt får leda din cykel om den har få växlar.
Denna tur bjuder på en trevlig blandning av upplevelser, där vacker sjönära natur, gamla kulturminnen och konstnärligt skapande kombineras. Du cyklar även förbi många natursköna rastplatser och två tilltalande badplatser. Inom naturreservatet på Näset finns också ett fågeltorn där du kan njuta av en vidsträckt utsikt över sjön även om du inte är fågelintresserad. Om du har ännu mer tid över så är det fritt fiske i Osbysjön.

Turbeskrivning med samma numrering som på kartan (naturen upplevd i maj)

Från järnvägsstationen är det bara 300 m till Osbysjöns strand, där du kan se fontänen. På Prästängen står konst¬verket Apan och Kaninen (1), som symboliserar både vänskap och Osbys leksakstradition. De fem meter höga skulpturerna skapades år 2012 av konstnären Peter Apelgren när han medverkade i tv-serien Konstkuppen (informationstavla finns). Efter ca 400 m svänger du till höger in på Ebbarpsvägen. Följ skylten ”båtisättning” mot campingen/Klinten.

Längre ner på vägen ligger höjdområdet Klinten (2) som är ett populärt besöksmål för både Osbybor och turister. Genom området går strövstigar och det finns ett naturreservat. På höjden befinner sig en utsiktsplats där du med fördel kan avnjuta medhavd matsäck och se ut över samhället.

Du cyklar förbi campingen och badplatsen i Ebbarp (3), som är ett kontrollerat EU-bad.

På Ebbarpsvägen 109 hittar du Svenskt-Danskt konsthantverk (4). Här tillverkas och säljs filtade/tovade mössor, halsdukar, väskor, tofflor mm.

Ca 200 m därefter håller du höger på grusvägen tills du kommer fram till Näset (5). På denna fårbetade (halv)ö har man tidigare brutit kiselgur som består av skal från kiselalger. Kiselgur användes bl a till dynamitframställning, filtrering av vatten, isolering av ugnar och slipmedel i tandkräm. Sjön kring Näset är fågelskyddsområde; här häckar bland annat sävsparv och enkelbeckasin. Fågeltornet erbjuder natursköna vyer och även regnskydd. Flera grillplatser finns inom det vackra området.

När du har kommit tillbaka till Ebbarpsvägen cyklar du till höger och sedan tvärs över riksväg 23. Härifrån är det ca 700 meter till Hönjarums Skans (6), en befästning svenskarna använde för att försvara Hönje bro över Helge å under det Skånska kriget 1676-79. Här hittar du en nästan intakt försvarsskans som uppfördes under slutet av 1600-talet. Syftet var att kontrollera landsvägen över bron. Detta område har varit skådeplats för blodiga snapphaneslag där danskar och svenskar drabbat samman.

På ömse sidor om Hönje bro (en vacker stenvalvsbro) var inte mindre än 11 vattenhjul i drift under förra seklet. Detta lade grunden till en industrialisering på 1800-talet. Av dessa anläggningar finns bl a Strömsborgs Ullspinneri (7) med vattenhjul och fungerande maskinpark bevarat (ligger på högra sidan direkt före bron). Det grundades 1837 och drevs i början med endast vattenkraft, 1970 lades verksamheten ner. Tyvärr har vatten-flödet minskat kraftigt för att vattnet leds bort till ett kraftverk. Idag är spinneriet ett arbetslivsmuseum som tilldelades utmärkelsen Årets Industriminne 2011 av Svenska industriminnesföreningen. Det drivs av Osby Hembygdsförening.

Drygt 200 m efter bron svänger du till höger och efter ytterligare 100 m korsar du riksväg 23. Fortsätt sedan 200 m till bron över kraftverkskanalen. Sväng till vänster strax före bron och cykla knappt 1 km mot söder längs med kanalen.

När du har cyklat förbi kraftverket kommer du fram till ett metallstaket med en port som du får öppna för att komma vidare. Nu följer en sträcka på drygt 1 km skogsväg och därefter ca 3 km grusväg, innan du kommer fram till en fin rastplats (8) vid Osbysjöns strand med vacker utsikt över södra delen av sjön. Du bör dock inte bada här på grund av farliga undervattenstenar (varningsskylt finns).

Från rastplatsen fortsätter turen ytterligare 1 km på grusväg innan du svänger till höger in på den asfalterade Hässleholmsvägen som förbinder Hästveda och Osby. På höger sida ligger efter 150 m Sibbarps Schäferi (9), en gårdsbutik med pälsvaror från egna får och lamm.

600 m efter schäferiet finns möjlighet till en kort avstickare för att se två kulturminnen från 1600-talet. Först kommer du till ett stenmonument (10). Det restes 1911 av ”män och kvinnor från Göinge” (inskriptiontext) för att hedra de som stupade 1657 i en strid under kriget mellan Danmark och Sverige. Ca 200 m längre bort ligger Stavshultsgården (11), en ryggåsstuga, som byggdes i slutet av 1600-talet och är hembygdsmuseum idag.

Härifrån leder en gångstig (ca 250 m) till Sibbarps skans (12), en försvarsanläggning som uppfördes av danskarna mot svenska anfall omkring 1611 (informationstavla finns). Den ek- och bokklädda höjden vid skansen är naturreservat. Reservatet sluttar mot både Helgeån och Osbysjön. På andra sidan ån mot väster skymtar Hasslaröds ängar, tidigare slåtterängar, där fåglar som rödbena, skogs¬snäppa och storspov trivs.

Efter denna avstickare cyklar du vidare mot Osby, passerar bron över Helge ån och svänger efter 400 m mot Osbysjöns strandkant. Direkt efter rastplatsen vid Spegeldammen kommer nästa vackra avstickare ut på halvön Svarte Nabbe (13). Du måste öppna en liten port för att komma fram till det betade området. Vid nabbens slut ligger en liten fin badplats med sandstrand. Där står också en mäktig gammal tall med frispolade rötter (Osbysjöns vattenyta var inte reglerad förr).

När du cyklat tillbaka från nabben fortsätter du mot Osby. Den sista biten går på strandpromenaden förbi utflyktsbåten Elsa Fortuna.
Här blommar under juli/augusti den vackra näckrosliknande växten sjögull. Den är dock en implanterad främmande art med alldeles för stor spridningsförmåga så att den måste bekämpas. Sedan kommer du snart tillbaka till järnvägsstationen, turens utgångspunkt.